zaterdag 6 september 2014

Waarom lezen we zo graag young adults?


Wat ik mij inmiddels al een tijdje afvraag, is waarom zoveel mensen bewust kiezen voor het lezen van young adults. In principe is dit segment gericht op 15 tot 25-jarigen. Waarom zijn er dan zoveel mensen die ouder zijn (ikzelf inclusief, met mijn 28 jaar) die vrijwel alleen nog maar young adult lezen? Dit zijn mijn redenen waarom ik graag dit segment lees. Benieuwd of dit voor jou ook de redenen zijn of dat jij hier andere ideeën  bij hebt!

Dichtbij de hoofdpersoon en een vlotte schrijfstijl
Een van de redenen waarom ik zo graag YA lees, is dat de meeste boeken in dit leeftijdssegment zijn geschreven in de ik-vorm of anders op een andere manier die jou als lezer dichtbij de hoofdpersoon brengt. Het voelt bijna alsof ik in het hoofd zit van de hoofdpersoon, alsof ik degene ben die alles beleeft. Veel boeken voor volwassenen zijn geschreven in de derde persoon, wisselen vaker van vertelperspectief en besteden meestal meer aandacht aan beschrijvingen. Dit alles schept naar mijn idee afstand tot de hoofdpersoon, alsof er een verteller is die er nog tussen zit. Bovendien vertragen veel beschrijvingen het verhaal. Veel YA zijn geschreven in een vlotte schrijfstijl die makkelijk wegleest, maar die desalniettemin prachtige kunstwerkjes kan bevatten, zoals Vrees me (ik ben dol op die schrijfstijl). 

Het vlotte van een kinderboek, maar wel het diepe van boeken voor volwassenen
Een ander element dat ik fijn vind aan YA, is dat het de snelheid heeft van een kinderboek, maar wel een stuk meer diepgang. Veel YA bevatten iets van een visie, iets waarover je als lezer nog eens kan nadenken. Daar hou ik wel van; een boek waarvan ik gewoon kan genieten, maar waar bovendien een gedachte achter zit. Dat zie ik vooral vaak terug in boeken die vallen onder het dystopische genre, maar ook wel in de paranormal romance boeken. In Halo vond ik het bijvoorbeeld erg mooi dat de engelen gestuurd waren om de mensen in hun woonplaats op een positieve manier te inspireren, zodat zij weer anderen zouden aansteken. Dat zette mij ook aan het denken over mezelf. 

YA begon voor mij met Twilight
Net als voor vele anderen, begon YA voor mij met de Twilight Saga. Naast de hierboven genoemde punten, sprak het bovennatuurlijke aspect mij ook bijzonder aan. Ik heb altijd al iets met spiritualiteit gehad, vooral alles wat ik kan matchen met mijn christelijke geloof. De combinatie van een normale leefomgeving en de paranormale wending daarbij vond ik geweldig in Twilight. Daarna verschenen er heel veel boeken met een paranormale twist voor deze leeftijdsgroep. Ik durf niet zo goed te zeggen of het per se het segment YA was die mij zo aansprak of gewoon het genre, paranormal romance. Ik vond het gewoon leuk om over vampiers, engelen, weerwolven, heksen en andere magische wezens te lezen in een wereld die op de mijne lijkt. Toch denk ik achteraf wel dat ook de vlotte schrijfstijl, de nabijheid van de hoofdpersoon en de romantiek me ook erg aantrokken in de boeken. 

Veel voorkomende thematiek in YA
Ten slotte zijn het ook de thema's die vaak terugkomen in YA die het segment voor mij aansprekend maken:
* het op eigen benen staan (dit kan tot uiting komen door de afsluitende schooljaren of het begin van een studie, maar ook door een fantasiewereld waarin de hoofdpersoon ineens voor zichzelf moet zorgen);
* ontdekken van de eigen identiteit;
* omgaan met liefde en relaties.
Ondanks dat ik met mijn 28 jaar geacht wordt om 100% volwassen te zijn, zijn dit toch thema's waar je denk ik altijd wel mee bezig blijft. Ik denk daarom dat ook veel volwassenen zich nog steeds kunnen identificeren met deze vraagstukken. 

Waarom lees jij eigenlijk graag YA? Om dezelfde redenen als ik? Of ben jij om een andere reden verslaafd geraakt? Welk element vind jij dat er sowieso in een goede YA moet zitten? 

2 opmerkingen:

  1. Helemaal eens met jouw redenen, eigenlijk! Volwassen hoofdpersonages zijn ook vaak vrij gekwetst en gekweld, voor YA personages ligt de hele wereld nog open en ik weet niet, die hoop trekt me wel aan! En sowieso het zwijmelelement waar we het al over hadden, hé ;) Ik blijf ook graag lezen over eerste liefdes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, same here! 😇 Zonder liefdesverhaallijn, gooi ik ze meestal aan de kant!

      Verwijderen