donderdag 3 juli 2014

E-boeken zijn meestal NIET GRATIS!!!

Wat is dat tegenwoordig toch met mensen? Sinds de introductie van digitale dragers zoals cd's, mp3 en inderdaad ook de eBoeken denken veel mensen dat alles gratis is. Als ik aan vrienden vertel dat ik een nieuwe cd heb gekocht of een nieuwe film, kijken ze me aan of ik gek ben. Dat KOOP je toch niet? Dat is weggegooid geld, want je kunt het gewoon "gratis" downloaden. Ze begrijpen maar niet dat ik dat helemaal niet wil. Ik ben namelijk opgevoed met het idee dat je niet mag stelen. En "gratis" downloaden is gewoon niets minder dan stelen. 

Wat u niet wilt...
Veel mensen die illegaal downloaden staan er niet bij stil hoeveel werk de maker in dat product heeft gestopt. Als ik naar mezelf kijk; ik ben vaak enkele maanden aan het schrijven om een eerste versie te produceren, daarna volgen enkele maanden herschrijfwerk en vervolgens een redacteur (voor Sirene heb ik die bijvoorbeeld ingehuurd). Dat kost mij tijd, werk en geld. Hoe respectloos komt het dan over naar de maker als mensen dit werk vervolgens delen (lees: stelen) zonder hiervoor te willen betalen? 

Spaanse vertaling
De reden dat ik deze blog vandaag schrijf, is de blog van een goede vriendin van mij, die ik even hiervoor heb gelezen. Jen Minkman heeft al verschillende boeken vertaald naar het Engels en onlangs is ook haar eerste boek in het Spaans verschenen. De vertaler zou de helft van de royalties ontvangen voor de geleverde prestaties. Het eindresultaat: amper verkopen en een heleboel illegale verspreidingen, vooral door YA-bloggers! Bloggers nog wel! Het eind van het liedje is dat ze zich niet langer gemotiveerd voelt om uit te geven voor het Spaanse taalgebied. (Haar hele blogpost, die ik trouwens erg goed geschreven vind, is hier te lezen: http://www.bloglovin.com/blog/post/4758807/3064605329)

Ver van mijn bed?
Nu zul je misschien denken: dat is Spanje. Hier in Nederland zijn we niet zo! Als je dat denkt, dan heb je het hartstikke mis. Op Facebook ben ik aangesloten bij enkele groepen gericht op young adults en nog niet zo lang geleden werden er ineens verschillende boekbestanden geupload van boeken die absoluut niet gratis zijn. Deze persoon wilde waarschijnlijk vriendelijk zijn en haar bibliotheek met deze mensen delen, maar ik als boekenliefhebber kreeg juist het tegenovergestelde gevoel: dit soort mensen maken de markt kapot. Dit soort mensen zorgen ervoor dat schrijvers op een gegeven moment de moeite niet meer nemen om iets moois te maken. En is dat wat we als lezend publiek willen bereiken? Overigens heb ik op dit bericht gereageerd door de beheerder aan te spreken of het de bedoeling is dat we gestolen waar aanbieden in de groep. Gelukkig begreep ze mijn verontwaardiging, heeft de persoon aangesproken en de bestanden verwijderd. Gelukkig was ik ook niet de enige die boos was over dit illegaal delen van illegale bestanden; de plaatser van deze bestanden werd bestookt met boze berichten. Er zijn dus gelukkig ook nog genoeg mensen die wel begrijpen dat goed werk gewaardeerd mag worden!

Ik hoop echt dat in ieder geval ons Nederland wakker wordt en zich bewust wordt van de inkomsten van schrijvers die ze stelen door illegaal te downloaden en te verspreiden. Dat ze zich beseffen dat door dit soort acties mensen de moeite niet meer nemen om hun werk naar buiten te brengen. En dan heb ik het ook nog niet over de boekhandels die de inkomsten mislopen, waardoor veel boekhandels het moeilijk hebben en er steeds meer winkels verdwijnen. Is dat wat we willen? Een toekomst zonder boekhandels? Want ik denk dat er nog veel zullen verdwijnen als de huidige trends zich voortzetten. En er is maar één groep die dat kan voorkomen: de lezers. En dat zijn wij! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten