woensdag 14 mei 2014

No Books, just MUSIC! Nieuwe schrijfmuziek!

Deze week even een keer geen Books in Music blog, maar gewoon alleen MUSIC! Hij stond al een paar maanden op mijn verlanglijstje en vandaag heb ik hem dan eindelijk in huis gehaald: het nieuwe album van Epica: The Quantum Enigma! En deze is 100% inspirerend. Echte schrijfmuziek!

Verliefd
Ik heb de laatste maanden een aantal nieuwe albums gekocht van symfonische rock- en metalbands. Hoewel ik ze erg mooi vond, was ik in zekere zin iedere keer toch wat teleurgesteld. Het voelde toch net niet als wat ik wilde horen. Ooit ben ik begonnen met het luisteren van deze muziek omdat ik me aangetrokken voelde tot het bombastische. Die schitterende combinatie tussen harde rauwe klanken en klassieke muzikale melodieën, begeleid door een zangeres met het liefst een operastem en ondersteund door een stevig achtergrondkoor dat je vleugels geeft! En natuurlijk teksten die ergens over gaan. Dat is voor mij symfonische metal. Helaas ontbreken voor mijn gevoel de koren de laatste tijd bij veel albums, waardoor de muziek commerciëler klinkt. Ze zijn er nog wel, een beetje, maar niet meer in de vorm van bombastische refreinen waardoor je het gevoel krijgt dat je hele veldslagen zou kunnen winnen. En toen was daar het nieuwe album van Epica. Wat ik miste in die andere albums, zat allemaal in The Quantum Enigma. Dit nieuwe album is voor mij échte symfonische metal, ten voeten uit!

Symfonieën
Wat mij echt opvalt aan dit nieuwe album is hoe de metal en het symfonische samensmelten en elkaar dragen en versterken. Kneiterharde klanken en epische melodieën wisselen elkaar af, draaien in elkaar en fuseren tot prachtige symfonieën. Alle lof voor de componisten. Dit is hoe symfonische metal voor mij moet zijn!

Ik heb nu al zin om morgen weer in mijn auto te stappen. Dan kan ik weer heerlijk verder luisteren naar mijn nieuwe CD :) Ik weet zeker dat deze muziek mij weer gaat helpen bij mijn eigen creatieve processen! Dank daarvoor, Epica!

Ben jij inmiddels ook nieuwsgierig? Misschien ken je Epica zelfs helemaal nog niet (foei). Unchain Utopia is de tweede single die is verschenen van dit album. Als je luistert, let dan ook even op de mooie teksten! En als je het mooi vindt, daarna gewoon de CD aanschaffen ;) 

1 opmerking:

  1. Ik ken Epica wel, maar ik moet echt nog eens een keer wat meer van ze gaan luistern :P. En ik wilde even laten weten dat je genomineerd bent voor de Very Inspiring Blogger Award :). http://wereldachterwoorden.wordpress.com/2014/06/03/very-inspiring-blogger-award/

    BeantwoordenVerwijderen