dinsdag 15 april 2014

Books in Music - #3 Fallen

In de rubriek "Books in Music" vertel ik welke liedjes mij aan bepaalde boeken of films deden denken. Deze week gaat het om een liedje van de band Nightwish en het boek dat deze week centraal staat is Fallen van Lauren Kate.

Het verhaal
In Fallen wordt Luce naar de strenge school Sword and Cross gestuurd nadat ze iets heftigs heeft meegemaakt waarvan iedereen vermoed dat zij de aanstichter is geweest, maar dat nooit echt bewezen is. Op haar nieuwe school raakt Luce al snel helemaal in de ban van de mysterieuze Daniel. Zijn gedrag is heel wisselvallig; het ene moment geeft hij Luce het gevoel dat hij haar bijzonder vindt, terwijl hij het volgende moment doet alsof ze lucht is, of nog erger. Dit schrikt Luce echter niet af. Ze raakt daardoor meer en meer vastbesloten om te achterhalen wat zijn geheim is.

Het liedje
Inmiddels ongeveer tien jaar geleden kocht ik mijn eerste CD van Nightwish. Ik denk dat het tot op heden mijn favoriete CD van deze band is, namelijk het album Once. Ergens na het lezen van Fallen luisterde ik naar de CD en mijn aandacht werd getrokken door het liedje "Ghost Love Score", een fantastisch nummer met een huiveringwekkend koor erbij. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik dit liedje luister! Het was bij het refrein dat ik voor het eerst aan dit boek moest denken:

"My fall will be for you
My love will be in you
If you be the one to cut me
I'll bleed forever"


Ik vond dit zo goed bij het boek passen! Ten eerste natuurlijk bij de titel, maar ook bij Daniel. Hij had dit letterlijk kunnen zeggen in het boek! En wat dacht je van deze passage:

"We used to swim the same moonlight waters
Oceans away from the wakeful day."


Er zit een scène in het boek waarin Daniel en Luce samen gaan zwemmen in een afgelegen meertje, midden in de nacht. Dat vond ik precies bij dat stukje aansluiten. Ook dit stukje past perfect bij het boek:

"Relive the old sin of Adam and Eve
Of you and me
Forgive the adoring beast."


Eigenlijk beschrijft dit stukje voor mijn gevoel de vloek.

Bronvermelding
De citaten zijn fragmenten uit de songtekst van "Ghost Love Score" van Nightwish, van het album "Once". Deze CD heeft een bijzonder plekje in mijn hart, want ik kocht hem zo'n tien jaar geleden, op de dag dat ik voor het eerst bij mijn huidige vriend thuis kwam. Kort daarna kregen we iets. Deze muziek heb ik dus heel veel geluisterd in de beginperiode van onze relatie, want die CD heb ik grijsgedraaid! Wat vinden jullie van het liedje? Vinden jullie hem ook bij Fallen passen? Of heb je een ander liedje in je hoofd dat je er beter bij vindt passen?

Meer lezen?
* Books in Music - #1 De Godinnentest/De Godinnenwraak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten