donderdag 20 maart 2014

Waarom die F.?


Het is een vraag die ik nogal eens gehoord heb. Waarom die F.? Is Marijke Jansen niet veel duidelijker? Probeer je decadent te doen? Nou, het antwoord op beiden is: nee. Maar waarom dan wel? Dat zal ik deze keer eens haarfijn uitleggen ;)

Dertien in een dozijn
Voor diegenen die het nog niet was opgevallen: mijn achternaam is Jansen. Met 1 -s nog wel! Daar is een hele grote familie van in Nederland met mensen die niet eens allemaal familie van elkaar zijn. En als klap op de vuurpijl heet ik ook Marijke, een naam die redelijk vaak voorkomt in combinatie met mijn achternaam. Kortom: als je mijn namen intypt op Google ben ik niet de eerste die komt bovendrijven. Er zijn Marijke Jansens in alle soorten en maten. 1 van ons heeft een schoonheidssalon, er is er 1 die op de universiteit werkt en er is een Marijke Jansen die als therapeut werkt. Dat laatste weet ik omdat ik regelmatig mailtjes krijg met afzeggingen voor de afspraak die niet in mijn agenda staat. 1 van mijn naamgenoten is zelfs een tennisster! 

Zeldzaam
Maar deze Marijke Jansen wil naam maken als schrijfster. En nog belangrijker: vindbaar zijn voor haar lezers. En dan kan dat ene F-je net dat grote verschil maken. Want als je bij Google Marijke F. Jansen intypt, zijn alle bovenste resultaten voor mij. Misschien ben ik als Marijke F. Jansen nog steeds niet uniek, maar in ieder geval zeldzaam en vindbaar ;) Oke, voor die laatste mensen die nog steeds nieuwsgierig zijn: die F. staat voor mijn tweede voornaam; Fréderica. En ik denk dat de kans redelijk groot is dat er maar 1 Marijke Fréderica Jansen is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten