dinsdag 10 september 2013

Shut Up and Write Dronten

Inmiddels ongeveer drie weken geleden werd ik benaderd door Sieger van XL de Ateliers in Dronten: of ik het leuk zou vinden om samen met hem een Shut Up and Write te organiseren in Dronten. Tot mijn spijt moest ik bekennen dat ik nog nooit gehoord had van "Shut Up and Write". Maar naarmate ik dit fenomeen opzocht op Google, werd ik steeds enthousiaster.

Shut Up and Write
Het idee is overgewaaid uit de Verenigde Staten, naar ons toegebracht door een Nederlandse student Journalistiek en Media van de UvA. Jonas Kooyman werd in New York aangestoken en besloot om zelf een Shut Up and Write te organiseren in Amsterdam. Het idee achter de activiteit is dat schrijvers samenkomen op een openbare plek om samen een uur lang in stilte aan hun eigen werk te schrijven. De eerste Nederlandse Shut Up and Write vond plaats op 9 oktober 2012, in Café De Jaren. Sindsdien is het initiatief erg populair onder jonge beginnende schrijvers onder de 30 jaar en is er in verschillende steden een Shut Up and Write georganiseerd.

Superleuk!
Vooral de combinatie van "het in stilte aan eigen werk schrijven" en het ontmoeten van mensen met dezelfde affectie voor schrijven, spreekt mij erg aan in dit concept. Met andere woorden: een combinatie van productiviteit en gezelligheid/uitwisseling van ervaringen. Wat mij verder erg aantrekt bij dit project is het ontmoeten van gelijkgezinden in mijn eigen woonomgeving. Ik heb inmiddels verschillende schrijfcontacten opgedaan via het internet en ik merk dat ik hier veel energie van krijg. Hoe leuk zou het zijn om schrijfcontacten te leren kennen die je in het weekend in het centrum tegen kunt komen? 

Nu ook naar Dronten
Ik ben stiekem dan ook een beetje trots dat ze me gevraagd hebben of ik wil helpen bij de organisatie van onze eigen Shut Up and Write Dronten. Ja. Graag. Natuurlijk! Zoals we er nu tegenaan kijken, is het de bedoeling dat de activiteit één keer per maand zal plaatsvinden en het gaat uit van de werkgroep XL Het Literatuurhuis.

Twitter
Nieuwsgierig en zit je op Twitter? Houd dan de hashtag #SUaWD in de gaten!