dinsdag 30 april 2013

Koning Willem-Alexander: heel veel succes!

30 april 2013, een spannende dag! De dag waarop onze koningin Beatrix afstand doet van de troon en het stokje zal doorgeven aan een nieuwe generatie: Willem-Alexander. Tijd om even stil te staan bij wat deze vrouw voor ons heeft betekend. 

Waardig. Met een eigen visie. Liefde voor het volk. Dat zijn termen die bij mij naar boven komen wanneer ik aan Beatrix als koningin denk. Zij heeft een uitstraling waardoor ik me altijd trots voel wanneer ik haar Nederland zie vertegenwoordigen in het buitenland. Dan denk ik: 'dat is ónze koningin!' en 'Dit is toch een stuk beter als representatie in het buitenland dan de zoveelste stijve minister!' 

Willem-Alexander heeft er een flinke kluif aan om in haar voetsporen te treden. Toch weet ik zeker dat hij een goede koning zal zijn, hoewel hij dit ongetwijfeld op zijn eigen manier zal invullen. Uit wat we hiervoor van hem hebben mogen zien in de media, lijkt hij me iemand die goed is voor zijn vrouw en kinderen, gedreven in zijn werk en een prettig persoon om als vriend te hebben. Iemand die de juiste normen en waarden uitdraagt en zijn best doet om bij te dragen aan ons Nederland. Naar mijn idee zijn dat precies de goede ingrediënten. Heel veel succes met de invulling van deze moeilijke rol!

Speciaal voor de abdicatie heb ik een kort verhaal geschreven, met de titel Oranje boven. Dit korte verhaal zal in drie delen op deze website geplaatst worden onder het kopje 'Extra's'. Het idee achter deze trilogie is om onze vorige vorstin Beatrix te bedanken voor haar fantastische werk, de nieuwe koning Willem-Alexander veel succes te wensen en ook om de Nederlandse cultuur tijdens drie belangrijke Nederlandse dagen te vangen in een lekker weg te lezen verhaal. Ik hoop dat jullie het met veel plezier zullen lezen. 

Oranje Boven deel 1: Abdicatie door Marijke F. Jansen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten